علائم گرفتگی و کثیف شدن و نحوه رفع عیب سوزن انژکتورها – اول فارس

۳ جنس پیستون چیست؟ وظیفه فیلتر هوا چیست؟ علت روغنی شدن فیلتر هوا چیست؟ به یک علت کاملاً ساده چون انژکتورها با وجود اهمیتی که در چرخه سوخترسانی خودرو دارند و البته برخلاف باور عمومی، به تنهایی هیچ توانایی خاصی در زمینه پاشش سوخت ندارند. موتورهای توربوشارژی که به دورهای خیلی بالا میرسند، به پاشش سوخت بسیار دقیقتری نسبت به دیگر انواع موتورها نیاز دارند. در شمارههای گذشته به طور مفصل در مورد سیستمهای انژکتوری و مزایای آنها نسبت به کاربراتور توضیحاتی دادهایم. موتورهای خودروهای درون سوز از تعدادی قطعات و بخشهای مختلف تشکیل شدهاند که در تمام انواع آنها ثابت است و وجودشان لازم و حیاتی. نکته مهم: خودروهای مجهز به توربوشارژر در معرض خطر پدیده ناک یا انفجارهای نامنظم و کنترل نشده هستند که آسیبهای جدی به موتور وارد میکنند. نکته مهم: اگر تنها یکی از انژکتورها دچار مشکل شده است، فقط آن انژکتور معیوب را تعویض نکنید. انژکتورشورهای مایع برای افزایش اکتان سوخت طراحی نشدهاند و راهحلی برای این مشکل نیستند، ولی محصولاتی در بازار هستند که علاوه بر شستشوی انژکتور، عدد اکتان بنزین را بالا میبرند و در نتیجه به کاهش ناک یا انفجارهای نامنظم خطرناک کمک میکنند.

البته چنین نیست که مشکل ناک یا احتراق نامنظم در اتومبیلهای غیر توربوشارژ که از موتورهای تنفس طبیعی استفاده میکنند، مشکلساز نباشد و قطعاً در این موتورها نیز میتواند تأثیر منفی بگذارد. و از آنجاکه در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد که باید سوخت را بهصورت یکنواخت بپاشند، تنها یک انژکتور کثیف میتواند در عملکرد موتور تأثیر بگذارد. باید اضافه کنیم که در ساخت هدرز نیز نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود تا در عملکرد به بهترین شکل باشد. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با پیستون به عنوان یک راننده حرفه ای بپردازیم و از عملکرد و جنس و انواع آن تا دلایل خرابی و نشانه های آن صحبت کنیم. انژکتورها به عنوان بخشی از سیستم سوخترسانی، وظیفه پاشش سوخت به داخل موتور را بر عهده دارند و از این نظر میتوان آنها را به سربازهای خط مقدم تشبیه کرد. میدانیم که تمیز کردن انژکتورهای (سوختپاشهای) خودروهایمان در بهبود عملکرد آنها مؤثر است، اما چقدر دقیق میتوانیم بگوییم که چه زمانی نیاز به تمیز شدن دارند؟ علائم اولیه خرابی انژکتور همیشه قابل تشخیص نیستند، زیرا موتورهای مدرن حسگرهای درونی و کامپیوترهایی دارند که میتوانند نسبت سوخت و هوا را به نحوی اصلاح کنند تا مشکلات جزئی جبران شوند و راننده، اثر آنها پیستون 50 پراید را احساس نکند.

در صورتی که تسمه تایم مشکلی داشته باشد، موتور مجبور به تلاش با شدت بیشتری است تا قطعات را تحت فشار به حرکت در بیاورد که در نتیجه اگزوز خودرو نسبت به حد معمول، دود بیشتری را تولید خواهد کرد. با شدت گرفتن این مشکل، راننده از موتور یا سیستم انتقال قدرت، ضربه و لرزش ایجادشده را احساس میکند. اگر انژکتورها کثیف و گرفته باشند یا از تعادل خارج شده باشند، خطر آسیب دیدن موتور بسیار بالا میرود. در حالتی که از درپوش تک سوراخه استفاده می شود، هوا هیچ راه خروجی از دهانه بطری ندارد و تنها به سختی می تواند از سوراخ قیف خارج شود. اما در اکثر موتورهای انژکتوری معمولی، ناک اغلب در اثر استفاده از بنزین با اکتان پایین پیش میآید. پاشش سوخت بهصورت نامساوی بین سیلندرها باعث میشود که دور موتور خیلی پایین بیاید و حالت پیستون آردی واماندگی رخ دهد. نصب رینگ روغنی در جهت نادرست زاویه پخی (رو به رینگ فشاری) می­تواند باعث بالا رفتن مصرف روغن شود. وظیفه انژکتورها این است که سوخت را در زاویه مناسب و به مقدار موردنیاز برای کارکرد بهینه موتور به داخل آن بپاشند. البته تمام علائمی که در بالا ذکر شد میتوانند به مشکلاتی غیر از مشکلات مربوط به piston 125 yz انژکتورها مربوط باشند.

در غیر این صورت ممکن است باز هم دچار مشکل شوید. همیشه برای اطمینان از اینکه مشکل خودرویتان کجاست، به مکانیک خبره مراجعه کنید. حتی بعد از بروز عیب، قبل از اینکه خودروی خود را به مکانیکی ببرید، افزودن یک مایع تمیزکننده انژکتور به مسیر سوخت (مسیر سوخت از باک تا ریل سوخت و انژکتورها) ممکن است مشکل خودرویتان را حل کند. ریل سوخت به طور ساده لولهای است که بنزین از یک سوی آن وارد شده و مقداری از بنزین از سوی دیگر آن خارج میشود و بخشی از سوخت نیز بر حسب نیاز موتور برای احتراق مورد مصرف قرار میگیرد. ⭐ محصول دوم ما که فیکسچر مقاومتی سیلندر و بوشها میباشد از قسمت بیرون به دیوارهای سیلندر تکیه کرده و از داخل دور تا دور بوش سیلندرها را مهار میکند و بوشها را به طور قائمه بدون حرکت در جای خود نگه میدارد. مگر اینکه از خودروی خود بهدرستی نگهداری کنید. دیر یا زود انژکتورهای موتور انژکتوری خودروی شما کثیف خواهند شد یا تا حدی مسدود میشوند. بنابراین خودروی معیوب در آزمونهای معاینه فنی، مردود میشود.