هنگامی که قصد خرید خودرو صفر کیلومتر دارید، دغدغه وجود مشکل در قطعات تقریبا وجود ندارد. البته باید قیمت بالاتری برای به دست آوردن آن بپردازید. در مقابل خرید خودرو دست دوم به معنای پرداخت مبلغی کمتر است. اما باید به دقت از نظر سلامت فنی و قطعات مورد بررسی قرار گیرد. کارشناسی خودرو راهی است که میتواند ریسک خرید خودرو دست دوم را کاهش داده و باعث شود که شما در این مسیر هیچ ضرری متحمل نشوید. کارشناسی خودرو حلقه گمشده معاملات بازار خودرو ایران است که در زمان خرید خودرو دست دوم یا کارکرده میتواند ناجی سرمایه شما باشد. ۷۲٪ خودروهای دست دوم دارای حداقل یک مشکل فنی یا بدنه هستند، پس اگر خوب حواس خود را جمع نکنید و کارشناسی خودرو را توسط یک متخصص انجام ندهید، ممکن است بخش قابلتوجهی از سرمایه خود را از دست بدهید.
دلیل خریداران برای خرید خودرو دست دوم
یکی از دلالل مهم برای این انتخاب تفاوت قیمتی دو نوع کالا است. بسیاری از خریداران توانایی پرداخت قیمت خودرو صفر کیلومتر را ندارند. به همین دلیل به سمت خرید خودرو دست دوم تمایل پیدا میکنند. البته خرید خودرو دست دوم نیز باید با دقت فراوان انجام شود. اگر چنینی تصمیمی دارید، حتما قبل از خرید، به دقت کارشناسی خودرو را جدی بگیرید. جالب است بدانید که حدود 60 درصد از این خودروهای دست دوم دارای مشکلاتی در قسمتهای بدنه یا فنی یا هر دو هستند. مشکلاتی که برای پی بردن به آنها نیاز به کارشناسی خودرو احساس میشود.
کارشناسی خودرو چه مواردی را بررسی میکند؟
رنگ خودرو
اولین مسئلهای که هنگام کارشناسی خودرو به دقت مورد ارزیابی قرار میگیرد، سلامت خودرو از نظر تصادفف ضربه و رنگ شدگی است. به همین دلیل قسمتهای سقف، گلگیر، کاپوت یا دربها به خوبی بررسی میشوند. رنگ شدگی در هر کدام از این موارد به معنای کاهش شدید در قیمت خودرو و کم شدن زیبایی آن است. علاوه بر آن اگر این رنگ شدگی در قسمت سقف خودرو باشدف به معنای تصادفات شدید و وجود نقص و مشکل در سلامت فنی خودرو نیز هست. این مسئله میتواند قیمت خودرو را به طور محسوسی کاهش دهد. همچنین امنیت خودرو را کاهش میدهد و سلامت سرنشینان به مخاطره میافتد.
سلامت بدنه و شاسی
کارشناسان همراه مکانیک در هنگام کارشناسی خودرو به دقت قطعات خودرو را بررسی میکنند. تعویض قطعاتی ایی مانند کاپوت، سقف یا گلگیر نیز میتواند قیمت خودرو را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل باید هرگونه فرورفتگی، ترک خوردگی، آچار خوردگی، رنگ پریدگی، پوسیدگی و یا تعویض قطعات با دقت تمام ارزیابی شود.
مسئله بعدی توجه به سلامت شاسی خودرو است. این قطعه به عنوان اسکلت بندی خودرو نقش بسیار مهمی در سلامت خودرو و تنظیم زاویه چرخها و در نتیجه حفظ تعادل خودرو دارد. وجود ایراد در شاسی نشاندهنده این موضوع است که خودرو آسیب زیادی در قسمتهای مهم دیده است. در نتیجه علاوه بر کاهش شدید در قیمت خودرو، سلامت سرنشینان نیز در معرض خطر خواهد بود.
سیستم فنی
در کارشناسی خودرو، سیستم فنی باید با دقت بسیار زیادی بررسی شود .به همین دلیل این کار را به کارشناسان متبحر بسپارید. آنچه که در سلامت فنی خودرو فاکتور مهمی است، مواردی مانند سیستم ترمز است. برای ین کار باید عملکرد ترمز دستی در شیب رو به پایین یا بالا چک شود. همچنین بررسی شود که ترمزها در هنگام فشار دادن صداهای غیرطبیعی نداشته باشند. موضوع بعدی سیستم تعلیق است که برای بررسی آن باید به قسمتهایی از خودرو فشارهایی را به صورت عمودی وارد کنید. پس از برداشتن فشار، خودرو باید به حالت اولیه خود بازگردد و دچار مشکل نشود.
علاوه بر سیستم تعلیق و ترمز باید سیستم برق به دقت ارزیابی شود. به همین دلیل باید سلامت مواردی مانند باتری، چراغها، راهنماها و آب پاش بررسی شود. قطعه بسیار مهم دیگر در ارزیابی فنی خودرو موتور آن است. برای آگاهی از میزان سلامت موتور و سیستم سوخت رسانی، باید به دودی که از اگزوز خارج میشود دقت کنید. برای این کار خودرو را روشن کنید و دود خروجی را مشاهده کنید. اگر دود آبی رنگ خارج شود نشانه روغن سوزی و مشکلات دیگر در قطعات اساسی خودرو است. علاوه بر آن اگر در موتور خودرو جوش و لحیم کاری باشدف نشانه وجود صدمات قبلی در آن است. اگر که موتور تعویضی باشد، نشانه اشکالات بیشتر است. درنهایت در بررسی فنی، رادیاتور و رینگ پیستون را بررسی کنید مطمئن شوید که رادیاتور نشتی آب نداشته باشد.
کارکرد خودرو
یک خودرو کارکرده و مخصوصا با مدل پایین میزان کارکرد زیادی دارد که به خوبی از کیلومتر شمار آن مشخص است. اما ممکن است فروشندهای کیلومتر شمار را دست کاری کند تا کارکرد را کمتر نشان دهد. بررسی دقیق چنینی مواردی نیاز به تجربه بالا دارد و بهتر است که از یک کارشناس متبحر بخواهید که به طور دقیق این مسئله را بررسی کند تا در خرید متضرر نشوید.
منبع: اقتصاد آنلاین